Hoe zorg je dat kinderen die hulp nodig hebben, die ook kunnen krijgen? En wel binnen de eigen gemeente? Wijk bij Duurstede liet het Lectoraat Jeugd van Hogeschool Utrecht uitzoeken hoe hun aanpak in de praktijk werkt. “Mooi hoe lectoraat en pedagogische praktijk elkaar zo ontmoeten.”
In het gemeentebestuur van Wijk bij Duurstede waren ze het over één ding eens: ook als kinderen aanvullende hulp of begeleiding nodig hebben, moeten ze in hun eigen omgeving naar school kunnen gaan. De gemeente koos daarom voor een Onderwijs Zorg Arrangement (OZA) waarin onderwijs en jeugdhulp samenwerken om lokaal oplossingen op maat te bieden. Klinkt mooi, maar hoe werkt het in de praktijk? In het voorjaar van 2018 benaderde de gemeente het Lectoraat Jeugd van Hogeschool Utrecht om dat te onderzoeken. “We hebben een responsief evaluatieonderzoek gedaan. Aan de hand van verhalen van kinderen, ouders, leerkrachten, jeugdhulpwerkers en managers zijn we op zoek gegaan naar wat zij van waarde vinden, waarover zij zorgen hebben en wat volgens hen beter kan”, vertelt Dorine van Eijk, een van de onderzoekers van het lectoraat.
Tel uit je winst
Het onderzoeksrapport werd onlangs overhandigd aan wethouder Kosterman van de gemeente Wijk bij Duurstede. In het nieuwsbericht van de gemeente wordt duidelijk dat zij erg te spreken was over de verbeteringen in het zorgaanbod die het onderzoek laat zien: “Uit het rapport blijkt dat de situatie van de betrokken kinderen thuis en op school is verbeterd. Ze gaan met meer plezier naar school, kunnen beter omgaan met hun emoties en ‘doen’ het gewoon beter in deze vertrouwde en veilige omgeving. Daarnaast is er een betere samenwerking tussen de school, de zorg en het gezin”, aldus de wethouder in het nieuwsbericht. Er bleek ook een financieel voordeel aan het OZA te zitten: omdat minder kinderen de gemeente uit hoeven voor speciaal onderwijs, bespaart Wijk bij Duurstede op leerlingenvervoer.
Van elkaar leren
Naast positieve resultaten kwamen uit het onderzoek ook onderwerpen naar voren, waaraan ieder graag verder wil bouwen. Lokale samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs is in meerdere gemeenten in ontwikkeling. Van Eijk: “Regionaal is er belangstelling voor het onderzoek dat we hebben gehouden. Het is waardevol om van elkaar te leren. Mooi hoe lectoraat en pedagogische praktijk elkaar ontmoeten en de gemeente de bevindingen gebruikt in haar besluitvorming en beleid.”
Geïnteresseerden kunnen het rapport opvragen bij het Lectoraat Jeugd van het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht.
Bronnen: Hogeschool Utrecht en Gemeente Wijk bij Duurstede