Nieuws

Sociale experimenten met digitale technologie

Door Ben Kokkeler - lector Digitalisering & Veiligheid Mijn lectoraat staat dit jaar weer voor een mooie uitdaging. We sloten het jaar 2018 af met een goed bezochte conferentie van ons Expertisecentrum Veiligheid. Ruim 240 deelnemers stonden een dag lang stil bij praktische vraagstukken rond digitale inclusie, nieuwe vormen van verbinding mogelijk gemaakt door digitale … Lees verder Sociale experimenten met digitale technologie

Veerkracht of fear-kracht; een verkenning

Docenten, onderzoekers, professionals in het werkveld... wie is er eigenlijk niet bezig met het begrip veerkracht? Reden voor Femke Kaulingfreks (lector Jeugd & Samenleving), Guido Walraven (lector Dynamiek van de Stad) en twee collega's van de VU (Institute for Societal Resilience) voor een verkennend onderzoek. Donderdag 13 december nodigden ze werkveld en collega's uit om … Lees verder Veerkracht of fear-kracht; een verkenning

Capabilities in Zorg en Welzijn

Hoe kunnen kunst en technologie bijdragen aan het welzijn van mensen door de vergroting van hun 'capabilities'? Dit is de centrale onderzoeksvraag van het associate lectoraat dat onder de nieuwe naam 'Capabilities in Zorg en Welzijn' op 20 november een volgende periode van 4 jaar is gestart als onderdeel van het HAN Lectoraat Versterken van … Lees verder Capabilities in Zorg en Welzijn

Introductie in Narratief onderzoek

Steeds meer (docent)onderzoekers en studenten doen ervaringen op met ‘narratief onderzoek’. In deze kwalitatieve onderzoeksmethode worden de menselijke ervaringen en hun verhalen als uitgangspunt genomen. Dat geeft inzicht in hoe mensen bepaalde gebeurtenissen beleven en daar – vanuit hun eigen perspectief – een eigen betekenis aan geven. Een interessante aanvulling op andere onderzoeksmethodieken die in … Lees verder Introductie in Narratief onderzoek

Evaluatie samenwerking jeugdhulp en onderwijs

Hoe zorg je dat kinderen die hulp nodig hebben, die ook kunnen krijgen? En wel binnen de eigen gemeente? Wijk bij Duurstede liet het Lectoraat Jeugd van Hogeschool Utrecht uitzoeken hoe hun aanpak in de praktijk werkt. “Mooi hoe lectoraat en pedagogische praktijk elkaar zo ontmoeten.” In het gemeentebestuur van Wijk bij Duurstede waren ze … Lees verder Evaluatie samenwerking jeugdhulp en onderwijs

Art in Social Work Practice

Op 31 oktober is het boek ‘Art in social work practice’ verschenen. Een verzameling succesvolle methodes om kunst en cultuur toe te passen in sociaal werk. Sociaalwerkprofessionals uit de hele wereld hebben een bijdrage geleverd aan dit boek. Het boek is samengesteld door dr. Eltje Bos (lector Culturele en Sociale Dynamiek aan de Hogeschool van … Lees verder Art in Social Work Practice

(On)gelijkheid in de participatiesamenleving

Sinds vijf jaar zet de overheid steeds meer in op de zelfredzaamheid van burgers. Maar hoe werkt dat in de praktijk? De ParticipatiePraktijk heeft hier samen met hogescholen onderzoek naar gedaan in drie grote steden en twee landelijke omgevingen. Participatiesamenleving Ruim vijf jaar nadat de participatiesamenleving werd geïntroduceerd, heeft de PartcipatiePraktijk de balans opgemaakt door … Lees verder (On)gelijkheid in de participatiesamenleving

Loslaten, faciliteren of regisseren?

Steeds meer bewonersgroepen nemen zelf het heft in handen om lokale sociale problemen aan te pakken. Hoe ga je als professional en professionele organisatie om met deze informele leefwereld? Hoe kun je op een gepaste manier aansluiting vinden bij deze uiteenlopende initiatieven en hoe kun je innovatieve coalities helpen creëren waarin de kracht van alle … Lees verder Loslaten, faciliteren of regisseren?

Vormgeven aan gebiedsontwikkeling 3.0

Steden zijn weer geliefd. De crisis is over en er is een woningtekort. Partijen zoeken op allerlei manieren om aan deze vraag van bewoners en ondernemers te voldoen. In diverse steden worden bedrijventerreinen getransformeerd tot nieuwe leefgebieden. Maar hoe doe je dat? Door in één keer het totale gebied aan te pakken met een selectief … Lees verder Vormgeven aan gebiedsontwikkeling 3.0

Workshop Narratief onderzoek

Steeds meer (docent)onderzoekers en studenten doen ervaring op met ‘narratief onderzoek’.  In deze kwalitatieve onderzoeksmethode worden de menselijke ervaringen en hun verhalen als uitgangspunt genomen. Het gaat over hoe mensen bepaalde gebeurtenissen beleven en daar – vanuit hun eigen perspectief - een eigen betekenis aan geven. Het geeft inzicht in de strategieën die mensen hanteren om hun wereld en hun … Lees verder Workshop Narratief onderzoek