Nieuws

Verslag webinar Participatiemoe(d)

Foto: Jan Dirk van der Burg Gemeenten hebben vaak de wens burgers en ondernemers via participatieprocessen te betrekken bij de planvorming in tal van domeinen. Naast de formele democratische structuren is daarom de afgelopen decennia een bont bouwwerk neergezet van burgerparticipatie. Dat gaat van traditionele inspraakavonden, tot buurtbudgetten, digitale vragenlijsten en wijkraden. Op meerdere plekken … Lees verder Verslag webinar Participatiemoe(d)

E-magazine Participatiemoe(d)

Organisaties hebben vaak de wens burgers en ondernemers via participatieprocessen te betrekken bij de planvorming van diverse projecten. Bij zowel burgers als diverse organisaties zien we echter een vorm van ‘participatiemoeheid’ de kop opsteken. Met verzuchtingen over de opzet, inzet en uitkomsten van participatietrajecten. Gezien de weerbarstige ervaringen met participatie en de vele toekomstige opgaven in steden en wijken is het van belang om deze participatiemoeheid verder te duiden en te kijken naar een medicijn. In het afgelopen half jaar heeft Platform Stad en Wijk hier onderzoek naar gedaan onder zowel burgers als professionals en hebben we de kennis van diverse lectoraten gebundeld in het e-magazine Participatiemoe(d) met onder andere artikelen, columns en interviews.

Webinar Participatiemoe(d)

Bewonersavond (foto: Erik Vos via Flickr) Gemeenten hebben vaak de wens burgers en ondernemers via participatieprocessen te betrekken bij de planvorming in tal van domeinen. Naast de formele democratische structuren is daarom de afgelopen decennia een bont bouwwerk neergezet van burgerparticipatie. Dat gaat van traditionele inspraakavonden, tot buurtbudgetten, digitale vragenlijsten en wijkraden. In navolging van … Lees verder Webinar Participatiemoe(d)

Samensturing = (leren) improviseren met zijn allen

Bewoners en sociaal werkers geven in veel Huizen van de wijk steeds meer samen richting en inhoud aan wat er daar gebeurt en hoe dat tot stand komt. Bij dit gedeeld eigenaarschap ten gunste van het lokale welzijn werken allerlei krachten en talenten samen, maar vaak ook tegen elkaar in. Storingen en onverwachte gebeurtenissen zijn … Lees verder Samensturing = (leren) improviseren met zijn allen

Participatie verder ontleed (deel 5)

Geuzenveld, Amsterdam (foto: Lone von Meyenfeldt) De lectoraten van het Platform Stad en Wijk houden zich allen bezig met maatschappelijke vraagstukken in steden en wijken. Participatie is daarbij een van de kernwoorden. Dat kan gaan om zowel bewonersparticipatie, overheidsparticipatie, cultuurparticipatie, als maatschappelijke participatie. Participatie is dus zowel een bindend als een diffuus begrip. In een … Lees verder Participatie verder ontleed (deel 5)

Onderzoek naar burgerparticipatie

Inloopavond Spijkerbroek (foto: Erik Vos via Flickr) Op tal van terreinen zien we trajecten waarbij burgers participeren in de plan- en beleidsvorming van organisaties. Zij krijgen samen met andere gebruikers de kans om invloed uit te oefenen op de ontwikkeling en/of uitvoering van plannen van bijvoorbeeld een gemeente, corporatie of welzijnsinstelling. Om zo gezamenlijk tot … Lees verder Onderzoek naar burgerparticipatie

Verslag Masterclass Capability Approach

De Capability Approach is een term die je in steeds meer onderzoeken en adviezen tegenkomt, zoals onlangs in het advies ‘Toegang tot de Stad’ (p.27 / p.44 e.v.) van de Raad voor de Leefomgeving en infrastructuur (Rli) en in het essay ‘Gezondheidsverschillen voorbij’ van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS). Een benadering die steeds … Lees verder Verslag Masterclass Capability Approach

Verslag deelsessie ‘Praktijkgericht onderzoek doe je niet alleen’

Veel van de huidige maatschappelijke vraagstukken in steden en wijken worden gekenmerkt door complexiteit, onzekerheid en onvoorspelbaarheid. Dit vraagt om een aanpak waarbij meerdere partijen gezamenlijk en integraal kunnen werken aan oplossingsrichtingen. Maar ook het besef dat we ons in een transitieperiode bevinden. Naast gemeente, bewoners, marktpartijen en maatschappelijke organisaties kan ook het hoger onderwijs … Lees verder Verslag deelsessie ‘Praktijkgericht onderzoek doe je niet alleen’

Photovoice met kinderen: een handleiding en kennisclip

Hoe zien kinderen hun wijk? Welk mogelijkheden zien zij om in hun wijk gezond te leven? Om deze vragen te beantwoorden, gebruikte Hogeschool Windesheim de zogenaamde ‘Photovoice-methode’. Een participatieve onderzoeksmethode waarbij je als onderzoeker de kinderen op zoek laat gaan naar die plekken waar ze (niet) graag eten of spelen. Om ze vervolgens mee te … Lees verder Photovoice met kinderen: een handleiding en kennisclip

Verslag Masterclass Veranderkunde 3: De reflectieve praktijk

Bij veel initiatieven van onderop zie je naast successen ook vaak wrijving met bestaande instituties. Wat ontdekken we als we die wrijving onderzoeken met behulp van het instrumentarium van Chris Argyris, één van de grondleggers van organisatieleren? Met die vraag gingen Gertjan de Groot (Hogeschool van Amsterdam) en Alexander Hogendoorn (Zorgvrijstaat Rotterdam) aan de slag … Lees verder Verslag Masterclass Veranderkunde 3: De reflectieve praktijk